De Dappere Dino's

Wat is Dappere Dino’s en voor wie is het bedoeld?

Dappere Dino’s is een evidence-based preventieve groepstraining voor kinderen in groep 3 & 4 (6-8 jaar) van het basisonderwijs van wie de ouders gescheiden zijn. De training is bedoeld om kinderen beter om te laten gaan met de veranderingen tijdens en na de scheiding. Het programma is niet bedoeld voor kinderen met ernstige gedrags- en/of emotionele problemen omdat zij meer gebaat kunnen zijn bij een individuele training. Dappere Dino’s bestaat uit 12 wekelijkse bijeenkomsten van 45 minuten. Een Dappere Dino’s groep bestaat uit maximaal 7 kinderen en komt tijdens of na schooltijd bij elkaar. Ouders worden geïnformeerd en betrokken, tijdens de individuele intake; op een facultatieve groepsbijeenkomst; middels nieuwsbrieven en bij de individuele eindevaluatie.

Doelen

Dappere Dino’s is een vertaling en bewerking van een module van het Children Of Divorce Intervention Program (CODIP) dat in de jaren ’80 door JoAnne Pedro-Caroll, Ph.D. (Children’s Institute in Rochester VS) ontwikkeld is. Het programma sluit aan bij de psychologische reacties na dino1scheiding en ontwikkelingskenmerken van 6-8 jarigen. Er wordt een veilige sfeer gecreëerd en zorgvuldig omgegaan met vertrouwelijke informatie van de kinderen. Op deze leeftijd reageren kinderen vaak met intens verdriet op het uit elkaar gaan van hun ouders. Ook de angst om alleen gelaten te worden, hoop op een verzoening  tussen de ouders, heimwee naar hoe de situatie eerst was, boosheid, schuldgevoelens en misvattingen komen veel voor. Hieraan besteedt Dappere Dino’s bewust en op een speelse manier aandacht. De twee meest belangrijke doelstellingen van Dappere Dino’s zijn: 

  • Het ervaren van steun van leeftijdgenootjes die hetzelfde meemaken om zo de spanning van de scheiding te verminderen.

  • Het leren van vaardigheden in probleemoplossen zodat kinderen beter om kunnen gaan met gevoelens na de scheiding.

Werkwijze

In de training speelt de handpop, een groepsdino met de naam Rex, een centrale rol. Rex is een zachte handpop die de trainer gebruikt om gedachten en gevoelens onder woorden te brengen. Rex heeft ook gescheiden ouders en is dus naast een aantrekkelijk kameraadje een lotgenootje die zijn ervaringen deelt met de kinderen uit de groep. Rex is ook een belangrijk voorbeeld in het oefenen van vaardigheden in probleemoplossen met de kinderen middels poppenspel.

Naast poppenspel worden veel creatieve materialen en spelvormen gebruikt zoals voorleesboeken, spelletjes, kaartjes en tekeningen. Aan het einde van iedere bijeenkomst krijgen kinderen een werkblad mee uit het Ik kan een heleboel-boekje. De werkbladen zijn gekoppeld aan de inhoud van de bijeenkomsten.  Het boekje is een mogelijke manier om de brug te slaan tussen de training en de thuissituatie van het kind: het kind oefent en de ouder kan ondersteunen.